الموضوع: سلسله پاسخ های صاحب علم کتاب به "حبیب الحبیب"درباره فرشتگان خداوند رقیب و عتید و فرشتگان مرگملک الموت

2

به حبيب الحبيب .

- 2 -
الإمام ناصر محمد اليماني
29 - ذی‌الحجة- 1428 ه
08 - 01 - 2008 م
18-دی-1386ه.ش.
08:45 مساءً

به حبيب الحبيب .
بسم الله الرحمن الرحيم
خداوند تعالی می‌فرماید:

{وَمِنَ النّاس مَنْ يُجَادِلُ فِي اللَّهِ بغير علمٍ ولا هُدًى ولا كتابٍ مُنِيرٍ} صدق الله العظيم [الحج:8]
ای مرد تو را چه می‌شود که بدون هیچ دانش و رهنمود و کتابی روشن؛ درباره خداوند مجادله می‌کنی؟ چطور می‌خواهی تأویلی که بر اساس گمان و تصورت ارایه شده را اثبات کنی، گمان که کسی را از حقیقت بی‌نیاز نمی‌کند؟ اما دلیل تو در مورد این فرموده خداوند تعالی:
{وَجَاءَتْ كُلُّ نَفْسٍ مَعَهَا سَائِقٌ وَشَهِيدٌ} صدق الله العظيم [ق:21]
چون گفته شده شهید نه شهیدان تصور کرده‌ای که تنها یک فرشته است و فراموش کرده ای که "سائق" همان فرشته‌ی عتید است و بلافاصله بعد از مرگ انسان، به علت انکار اعمال بدی که او ثبت کرده است بین عتید و انسان دشمنی و خصومت ایجاد شده است. خداوند تعالی می‌فرماید:
{الَّذِينَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلَائِكَةُ ظَالِمِي أَنْفُسِهِمْ فَأَلْقَوُا السَّلَمَ مَا كُنَّا نَعْمَلُ مِنْ سُوءٍ بَلَىٰ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ} صدق الله العظيم [النحل:28]
اگر با دقت روی این آیات روشن و واضح فکر کنی، درمی‌یابی که انسان بدکار نه تنها تمام اعمال ناشایستی که عتید درباره او ثبت کرده است را انکار می‌کند بلکه عتید را متهم می‌کند که به او افترا زده و در حق او ظلم کرده است و به همین دلیل است که عتید مستقیماً به او پاسخ می‌دهد که:
{بَلَىٰ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ}صدق الله العظيم.
یعنی عتید حکمیت را به خداوند می‌سپارد تا بین او و انسانی که تمام اعمال بد خود را که توسط عتید نوشته شده‌اند انکار می‌کند داوری نماید. برای همین هم هست که می‌بینی ملک عتید انسان را به سوی خداوند رحمن می‌راند تا بین آنها داوری کند، چرا که خداوند از تمام اعمال انسان آگاهی دارد. لذا عتید می‌گوید:
{بَلَىٰ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ}صدق الله العظيم.
یعنی خداوند بین ما قضاوت خواهد کرد برای همین هم می‌بینی که او انسان را به سوی محکمه الهی می‌برد. اما فرشته دیگر خداوند رقیب بین آنها به حق شهادت می‌دهد؛ او درکنار انسانی که اعمال بد خود را انکار می‌کند و عتید که اعمال ناشایسته او را می‌نویسد حاضر است. لذا موقعیت رقیب مشخص و روشن می‌شود؛ او شاهدی است که جانب حق را می‌گیرد، او شاهد است که عتید هیچ ظلمی در حق انسان نکرده و هر چه را که ثبت نموده، حق است و رقیب، شاهد اعمال ناشایستی بوده که انسان مرتکب شده است و شاهد بوده است برادرش عتید هر چه را که نوشته حق است و ظلمی نکرده است به همین دلیل هم هست که شهید نامیده می‌شود. عزیز من، از خداوند پروا کن و بدون دانش و هدایت و کتابی روشن بحث و مجادله مکن.
امام ناصر محمد یمانی.
اخرین به روز رسانی: 23-08-2022 08:24 AM