الموضوع: بیانات امام در باره احکام وضو نماز و موعد آن

همانا که سنت حق درمورد حکم نماز، مطابق حکم حق در قرآن است و شایسته نیست کتاب خدا و سنت حق رسولش کوچک‌ترین تفاوت و فرقی با هم داشته باشند....

- 2 -
الإمام ناصر محمد اليماني
06 - ربیع الأول - 1431 ه
20 - 02 - 2010 م
1-اسفند-1388ه.ش.
12:29صباحاً

همانا که سنت حق درمورد حکم نماز، مطابق حکم حق در قرآن است و شایسته نیست کتاب خدا و سنت حق رسولش کوچک‌ترین تفاوت و فرقی با هم داشته باشند.



سؤال: دریکی از بیانات شما خواندم که تعداد رکعات در یک نماز دو رکعت است؛ برادر گرامی! آیا از کلام شما این‌طور درک کنم که رسول در هر نماز دو رکعت به‌جا می‌آوردند؟ و بعد از او برخلاف عمل رسول محمد صلی الله علیه و سلم عمل شده است؟


وجواب حق: آیا معقول است که مهدی منتظر ناصرمحمد یمانی به روشی غیر از جدّش محمد صلى الله عليه وآله وسلم نماز بگذارد؟ به فتوای حق عایشه در مورد همسرش علیه الصلاة و السلام در این حدیث معروف بنگر:
[قال ابن إسحاق : وحدثني صالح بن كيسان عن عروة بن الزبير، عن عائشة رضي الله عنها قالت: افترضت الصلاة على رسول الله صلى الله عليه وسلم أول ما افترضت عليه ركعتين ركعتين، كل صلاة؛ ثم إن الله تعالى أتمها في الحضر أربعا، وأقرها في السفر على فرضها الأول ركعتين]
[ابن إسحاق گفت: صالح بن کیسان از عروة بن الزبیر از عایشه رضی الله عنها نقل کرده: نمازی که بر رسول الله صلى الله عليه وسلم واجب شده است دو رکعت، دو رکعت بود، در هرنماز. سپس خداوند تعالی در حالت آسایش آن را چهار قرار دادند و در سفر به فرض اول یعنی دو رکعت به‌جا می‌آوردند]
پایان حدیث
و سؤالی که مطرح می‌شود این است که: آیا در حالت آسایش هر نماز را چهار رکعت می‌خوانید؟ و می‌دانید که شما نماز صبح را دو رکعت و نماز ظهر را چهار رکعت و نماز عصررا چهار رکعت ونماز مغرب را سه رکعت و نمازعشاء را چهار رکعت به‌جا می‌آورید. پس بیایید تا یک بار دیگر روی این حدیث فکر کنیم:
[قال ابن إسحاق : وحدثني صالح بن كيسان عن عروة بن الزبير، عن عائشة رضي الله عنها قالت: افترضت الصلاة على رسول الله صلى الله عليه وسلم أول ما افترضت عليه ركعتين ركعتين، كل صلاة؛ ثم إن الله تعالى أتمها في الحضر أربعا، وأقرها في السفر على فرضها الأول ركعتين]
[ابن إسحاق گفت: صالح بن کیسان از عروة بن الزبیر از عایشه رضی الله عنها نقل کرده: نمازی که بر رسول الله صلى الله عليه وسلم واجب شده است دو رکعت، دو رکعت بود، در هرنماز. سپس خداوند تعالی در حالت آسایش آن را چهار قرار دادند و در سفر به فرض اول یعنی دو رکعت به‌جا می‌آوردند]
.
پس هر نماز چهار رکعت شد، یعنی دو رکعت نماز سنت که بین اذان و اقامه خوانده می‌شود و دورکعت نماز واجب. و اما نماز سفر دو رکعت است چون دو رکعت سنت [بین اذان و اقامه] برداشته می‌شود و نماز اصل که دو رکعت است باقی می‌ماند. سپس خداوند به شما فرمان داده است که اگر تهدیدی از جانب کافران وجود داشته باشد؛
هر نماز یک رکعت به‌جا آورده شود و این زمانی است که درحین نماز درمعرض خطر و فتنه کافران باشید و پیش از این در بیان مربوط به نمازها از قرآن عظیم در این مورد برایتان توضیح داده‌ایم و برای همین می‌بینید که سنت حق، با حق آمده در کتاب تطابق دارد و سزاوار نیست که کتاب خداوند با سنت حق رسولش کوچک‌ترین اختلافی با هم داشته باشند.
أخوكم الإمام المهدي ناصر محمد اليماني.

اخرین به روز رسانی: 17-10-2020 01:35 PM